עתיד בהתהוות: הזדמנויות לילדי הקשב בעידן ה – AI

יש האומרים, שהבינה המלאכותית היא מהפכה שעומדת לשנות את חיי כולנו יותר מכל מהפיכה אחרת בהיסטוריה האנושית. ברור כבר עכשיו העולם שמחכה לילדים שלנו יהיה שונה מכל מה שאנחנו מכירים היום. העברתי שורה
עבור אנשים עם הפרעת קשב, השינויים הללו עשויים להציע הזדמנויות חדשות.

דמיינו עולם שבו: 

* עוזר אישי דיגיטלי מנהל את הלו"ז, מזכיר משימות חשובות, ומסייע בהתארגנות יעילה, ואפילו מכין אותם לראיון עבודה. 
*  טכנולוגיות חדשניות מפחיתות הסחות דעת ומשפרות יכולות קוגניטיביות. 
* טכנולוגיות מסייעות חוסכות 80% מהעבודה, ומשאירות זמן פנוי לחשיבה יצירתית. 
* מציאות מדומה מדמה הגשמת חלומות, ומקפיצה את המוטיבציה. 

לא צריך לדמיין את זה – חלק מזה כבר קיים ואפילו בעלות סמלית, ויכול לשפר משמעותית את התיפקוד של אנשים עם הפרעת קשב. יותר מכך – אם הם ישתמשו בכלים החדשניים, יהיה להם יתרון על אחרים במימוש ההזדמנויות שייפתחו בפניהם. 

טיפוח תחושת מסוגלות: 

המפתח לניצול ההזדמנויות טמון בתחושת המסוגלות, בידיעה שביכולתם לקחת על עצמם משימות ולהשלים אותן. תחושת המסוגלות הנפגעת בגלל המאפיינים של הפרעת הקשב ובראשם הדחיינות והקושי להשלים משימות. 

אחת הדרכים לילדים לפתח אמונה ביכולת שלהם לעמוד ביעדים, היא מחקתי פה לבסס שיגרה של עשייה ומילוי תפקידים.
הורים רבים נמנעים ממשימה זו בגלל הקושי לרתום את הילדים עם הפרעת קשב לשתוף פעולה. גם כשהם מסכימים, קשה להם להפסיק את מה שהם עושים ברגע הנתון וקשה להם להתניע את עצמם. כי דחיינות ויכולת התנעה הם חלק מהמאפיינים של ההפרעה. 

כדאי לנצל את חופשת הקיץ לטפח אצל ילדי הקשב תחושת מסוגלות דרך משימות שאינן קשורות לביה"ס ולא מעמידות אותם בפני קשיים נוספים.  

טיפים להפחתת דחיינות והעצמת שיתוף פעולה:

  1. המעיטו במילים תובעניות
    המעיטו ככל האפשר בשימוש במילים כמו: "צריך/צריכה", "מוכרח/מוכרחה", "חייב/חייבת". השימוש במילים אלה מזכיר לילדים את יחסי הכוחות בינם לבין המבוגרים, שהשליטה איננה בידיהם. זה משפיע בעיקר על ילדים שזקוקים לתחושה של כוח ונוהגים להתווכח ולהתנגד לכל דבר.
  2. פרטו והציבו דד-ליין
    פרטו בבירור מה כולל התפקיד והגדירו מועדי סיום ברורים למשימות. דד -ליין מייצר תחושת דחיפות ומגביר ייצור אדרנלין שמחליף קצת את הדופמין החסר במוחם. 
  3. אפשרו בחירה
    אפשרו להם לבחור את סדר ביצוע המטלות ועוד מרכיבים במשימה. מתן אפשרות בחירה מייצר תחושה של שליטה כלשהי, ומפחית התנגדויות.
  4. הציעו תמריצים ופרסים
    הציעו מראש תמריצים או פרסים קטנים לעמידה ביעדים, כמו זמן מסך גדול יותר. הבטיחו להם צ'ופר גדול יותר אם יעמדו במשימות במשך שבוע שלם.
  5. מה יקרה אם…?
    לצד הפרסים אמרו להם מראש מה תמנעו מהם אם הם לא יעמדו בהם.  
  6. התמקדו בתועלות
    אל תחפרו על אחריות ואל תזכירו להם לבצע את המטלות. במקום זה עדיף לדבר אתם על התועלת האישית – הפרסים שהבטחתם להם מראש.
  7. קבעו שיגרה יומית
    קבעו שגרה יומית עקבית לביצוע מטלות. זה ידרוש מכם להיות מחוייבים ופנויים לפקח בשלבים הראשונים, אבל לאחר 30 פעמים השגרה תהפוך להרגל כמו צחצוח שיניים. 

השינוי לא יקרה בין לילה, אך עם סבלנות והתמדה, אפשר יהיה לראות שיפור משמעותי.
בטווח הקצר, יישום עקבי של שגרת עשייה ותפקידים עשוי להוביל לשיתוף פעולה טוב יותר ולאווירה נעימה יותר בבית. 
בטווח הארוך, וזה חשוב יותר – הילדים ילמדו לסמוך על עצמם שהם יכולים להשלים משימות.

עתיד מבטיח בעידן ה- AI
בעידן הבינה המלאכותית, יתכן שלאנשים עם הפרעת קשב יהיה יתרון משמעותי. אני מאמינה שדווקא הם, שצריכים ריגושים, יהיו הראשונים לאמץ גישות חדשניות. ילדי הקשב שהתברכו בחשיבה מקורית, יוכלו לראות קשרים בין תחומים שונים שאנשים אחרים לא רואים.

עם כלים מותאמים להם ואמונה ביכולותיהם, מהפכת הבינה המלאכותית עשויה להיות נקודת המפנה בחייהם של אנשים עם הפרעת קשב. כדאי להתחיל כבר היום לחזק את תחושת המסוגלות שלהם ולצאת למסע המרתק למימוש היכולות וניצול ההזדמנויות שמחכות להם.

דילוג לתוכן